UX Deneyimi Nedir?

Kişilerin bir ürün, sistem ya da servisi kullanırken hissettikleri duygular ile davranışlarını ifade eder. Genel olarak böyle ifade edilse de UX (kullanıcı deneyimi) bu kısacık açıklamadan ibaret değildir.
 
UX (kullanıcı deneyimi) üretilen bir ürünün saklamak için konulan kabın nasıl daha uzun süre korur, kolay açılır ve tüketilir gibi soruları yanıtlayarak mutlu bir kullanıcı deneyimi ortaya çıkarmak ister. Hatta bu ürün hakkında yapılan bir web sitenin tasarımından ve alınan ürünün eve nasıl ulaştığına kadar birçok şeye sahiptir kullanıcı deneyimi.

Peki bu kullanıcı deneyimini nasıl sağlayabiliriz?

Web sitesi örneğinden gidilecek olursa, yapılacak olan web sitenin ne tür kitlelere hitap edecek o hesaplanmalı yani biz hangi kitleye hitap ediyoruz sorununa cevap alınmalı ve tasarımı ona göre yapılmalıdır. Böylece o kitlenin gözüne hitap ederek daha uzun süre sitede kalması sağlanır ve iyi bir kullanıcı deneyimin alt yapısı atılmış olur. Ancak şu da var ki yapılan siteye sadece hesaplanan kullanıcılar girmez. Bu yüzden diğer kullanıcılarında kullanıcı deneyimleri düşünülmelidir. Buda web sitesinde gezinirken istedikleri yere kolay ve zahmetsiz bir şekilde ulaşmalarıyla gerçekleşir. Daha sonra da site içerikleriyle ve site tasarımıyla hesaplanan kullanıcılar ürünü satın almaya ikna edilir. İkna içinde site içeriğinde bulunan bilgilerin kolayca algılanabilir olup, satın alma işlemini kolayca yapılırken; yapılan bu satın alma işlemi ile alakalı akılda soru işareti kalmamalıdır yani site kullanıcıya güven vermelidir. Bu satın alma işlemi yapıldıktan sonra ürün düzgün bir şekilde zamanında ulaşmalıdır. Böylece mutlu bir kullanıcı deneyimi oluşturulmuş olur.

Bu mutlu kullanıcı deneyimini nasıl anlarız?

Web site içerisinde puanlama ve yorum kısımlarına yer vererek kullanıcıları deneyimlerini aktarmalarını sağlamış oluruz. Böylece yapılan puanlamalar ve yorumlar sonucu web sitesinin nasıl yönlerde geliştirilerek daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlarız gibi soruları sorarız.
 
UX (kullanıcı deneyimi) nerelerde olur?

Kullanıcı deneyimi günlük hayatımızda birçok yerde olur. Web sitesi üzerinde düşünecek olursak, site pc, tv ve mobile uygun bir şekilde tasarlanmalıdır. Yapılan bu ayrı ayrı tasarımlarında ayrı ayrı yorum, puanlama ve iletişim kısımları olmalıdır. Yani bir kullanıcı üç ayrı platformdan aynı siteye girerek ayrı ayrı deneyimi tatmalıdır. Böylece kendisinin bulunduğu ortama göre uygun olan platformdan işlemini gerçekleştirebilir.

Sonuç olarak bir kullanıcıya mutlu bir kullanıcı deneyimi oluşturmak istiyorsak kolay bir ulaşım, iyi bir iletişim, güvenli bir alışveriş ve eleştiride bulunabilecekleri uygun bir yer tasarlamak gerekmedir.