SEO İçin Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır?

Anahtar kelimeler, ziyaretçilerin arama motorlarında, arama yaparken kullandığı sözcükler veya cümlelerdir. Bu kelimeler, iyi planlanmış SEO çalışmalarının sonucunda ortaya çıkar. Yazımızda anlattığımız yöntemleri uygulayarak kolaylıkla sitenizin verimini ve bilinirliğini arttırabilirsiniz.

SEO İÇİN KELİME ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR?

SEO çalışmaları, siteniz için en yüksek getirili pazarlama stratejilerinden birisidir. Dolayısıyla, yaptığını SEO çalışmalarına uygun anahtar seçimleri de bir o kadar önemlidir. Peki, anahtar kelime araştırmaları yapılırken nelere dikkat edilmeli?

Anahtar kelimeler, ziyaretçilerin arama motorlarında, arama yaparken kullandığı sözcükler veya cümlelerdir. Bu kelimeler, iyi planlanmış SEO çalışmalarının sonucunda ortaya çıkar. Anahtar kelime araştırmaları ile ayrıntılı kelime analizleri yapılabilir. Yani, hangi anahtar kelimelerin daha çok arandığını bulabilir ve bu sayede de rekabet ortamı yaratabilirsiniz. Bu araştırma sonucuna uygun optimizasyon yaptığınızda da sitenizin, yüksek verim elde etmesini sağlayabilirsiniz.

Anahtar kelime araştırmaları, sadece kullanıcıların bir anahtar kelimeyi hangi kelimelerle arattığına yaramaz. Bunun dışında kullanıcıların arama diliyle ilgili de bilgi sahibi olabilirsiniz. Eğer kullanılan bu dili, doğru şekilde anlayıp bunun üzerinde çalışmalar yaparsanız, içeriklerinizi pazarlamanız daha kolay olur.

Aynı zamanda anahtar kelime araştırmaları yaparak kullanıcıların en çok hangi kelimeleri kullanarak arama yaptığını öğrenebilir ve bu doğrultuda yeni içerikler üretebilirsiniz.

Anahtar kelime araştırmaları, dört farklı özellik etrafında şekillenmektedir:

  • Web siteniz (yetki, sayfa sayısı, içerik kalitesi vb.);
  • Amaç ve hedefleriniz (markalaşma, risk, trafik, potansiyel satış, satış);
  • Bütçeniz, kaynaklar ve son tarihler;
  • Endüstri ve rekabet ortamınız.

Bunun dışında her özelliğe uygun olan bir rehber bulmakta biraz zorlanabilirsiniz. Anahtar kelime araştırması yapmak için burada farklı bir yöntem tercih edilmiştir. Burada sizinle paylaşılan taktikler iyi bir anahtar kelime araştırma çalışma taslağına sahip olmanızı sağlayacaktır.

Anahtar kelime araştırmaları, sık sık tekrarlanması gereken bir görevdir. Çünkü her sitenin temelini anahtar kelimeler oluşturur. Bu sebeple de araştırmaların sürekli olarak tekrarlanması ve sonuçlara uygun stratejilerin belirlenmesi oldukça önemli bir kriterdir. 

Hedef kitlenizin beklentileri ve ihtiyaçları sürekli olarak değiştiği için aranan anahtar kelimeler sürekli bir dönüşüm içerisindedir. Bunun sonucunda da yeni arama dilleri oluşmaktadır. Eğer yeni bir içerik hazırlamayı düşünüyorsanız, anahtar kelime araştırmaları ve seçimi için yeterli zamanı yaratmalısınız. 

 

1. Çekirdek Anahtar Kelimelerle Başlayın

Çekirdek anahtar kelimeler, anahtar kelime araştırmanızın temelini oluşturur. Rakiplerinizi tanımlayarak nişinizi belirleyebilirsiniz. 

Zaten çevrimiçi tanıtmak istediğiniz bir ürün veya işiniz varsa, çekirdek anahtar kelimelerini bulmak, bu ürünü kendi kelimelerinizle tanımlamak veya başkalarının onu nasıl arayabileceğini beyin fırtınası yapmak kadar kolaydır.

“Bir niş seçme” zorluğu, kendi başına büyük ve ayrıntılı bir yazı yazılması gerekiyor. Ancak genel olarak, bu yaklaşımın iki yolu vardır:

 

a.“İlk önce para kazanma” yaklaşımı

Mevcut para kazanma yöntemlerini araştırmaya başlayın. Beğendiğiniz bir ürün veya teklif seçin. Ardından, kullanıcıların Google’da bulmak için kullanabilecekleri arama sorgularını düşünün.
Diğer bir seçenek ise, ürün sahiplerini bağlı şirketlerle bağlayan ClickBank veya CJ gibi bağlı pazar sitelerini araştırmaktır.

Ayrıca son olarak, sadece kullandığınız ürün ve hizmetleri gözden geçirin ve bağlı olup olmadığınızı kontrol edin.

 

b. “Niş aşağı” yaklaşımı

Geniş bir anahtar kelime ile başlayabilir ve ilginç bir seçenek bulduğunuzda da seçim alanınızı daraltabilirsiniz. Örneğin, geniş niş olarak “müzik” seçebilirsiniz.  Ardından da nişinizi Anahtar Kelimeleri Explorer aracında arattığınızda o çekirdek anahtar kelimesi için size milyonlarca anahtar kelime seçeneği sunar:

  • “Müzik oluşturma yazılımı” : Müzik yapmak için program arayan kişilerin bu tarz bir arama yapmaktadır. Bu sebeple de bir müzik programı sitesi oluşturarak var olan tüm yazılımları sitenize ekleyebilirsiniz.
  • Taht Oyunları (GOT) müziği” -  İnsanlar özellikle filmlerde, dizilerde veya televizyon programlarında duyduğu ve popüler olan şarkıları indirmek isterler. Her geçen gün yeni içerikler üretildiği için bu alan sizin için bir fırsat olabilir. 
  • “Müzik severler için hediyeler” -  Müzik gruplarının veya sanatçıların hayranları, çeşitli hediyelik ürünleri satın alıyorlar. Bu hediye çeşitlerinin bulunduğu bir site açamanız sizin için faydalı olabilir. 
  • “Çocuklar için müzik oyunları” -  İçerisinde müziğinde olduğu oyunlar, çocukları çok eğlendirmekte ve ilgilerini çekmektedir. Bu konuyla ilgili önerilerin ve seçenkelerin bulunduğu bir site oluşturabilirsiniz.

 

2. Anahtar Kelime Fikirleri Oluşturma

Çekirdek anahtar kelimeleri belirlemek, anahtar kelime araştırması için tek başına yeterli değildir. Bir sonraki adımda birbiriyle alakalı olan anahtar kelime fikirlerini toplamaya çalışmalısınız. Böylece insanların Google’da neler aradıklarını daha yakından görebilirsiniz.

Bunu yapmanın en az dört iyi yolu var:

 

c. Sıralama elde ettiğiniz anahtar kelimeleri bulun

Bir süredir var olan bir web siteniz varsa, Google’da sıralamada bulunmalısınız. Hangi  sıralamaya sahip olduğunuz görmek, anahtar kelime araştırma çalışmaları açısından oldukça önemlidir. 
Google Arama Konsolunda “Search Analytics” üzerinden bu bilgilere ulaşabilirsiniz:


Arama Konsolu, sıraladığınız anahtar kelimelerin her biri için ortalama konumunuzu ve bunun size ne kadar gösterim ve tıklama getirdiğini gösterir. Ancak, aylık arama hacmini göstermezler ve yalnızca 1000 anahtar kelimeyle sınırlandırılırsınız.
Daha fazla veriye ihtiyacınız olursa, Ahrefs'in Site Explorer aracında “Organik Anahtar Kelimeler” raporunu deneyebilirsiniz :


d. Rakiplerinizin hangi anahtar kelimelerle sıralandığını görün

Muhtemelen rakipleriniz bahsettiğimiz tüm bu anahtar kelime araştırma çalışmalarını yapmışlardır. Böylece siz de rabiplerinizin sıraladıkları anahtar kelimeleri araştırabilir ve en iyilerini seçebilirsin.

Rakiplerinizin kim olduğunu bilmiyorsanız, sadece çekirdek anahtar kelimelerinizi Google’a yazın ve ön sırada çıkan siteler sizin rakiplerinizdir.

Bazen tek bir rakip bile SEO ekibinizi aylarca meşgul edecek anahtar kelime fikirlerini size sunabilir. Ancak daha fazlasına ihityacınız varsa, Ahrefs’te yer alan Competing domains raporuna göz atarak sizin sitenize benzer siteleri bulmaya çalışabilirsiniz.

e. Anahtar kelime araştırma araçlarını kullanın

İyi bir rakip araştırması için anahtar kelimelerle ilgili çok iyi bir çalışma yapmanız ve iyi bir sonuç elde etmelisiniz. Ancak, kendi nişinizde lider konumunda yer alıyorsanız bu strateji sizin için pek yeterli olmayacaktır. Bu durumda rakiplerinizin hedeflediği özgün anahtar kelimeleri ortaya çıkarmalısınız.

  • http://soovle.com/
  • https://ubersuggest.io/
  • http://answerthepublic.com/

Bunlar anahtar kelime araştırması yaparken kullanabileceğiniz anahtar kelime araçlarıdır. Bu araçlardan faydalanarak her zaman daha iyi anahtar kelime önerileri elde edebilirsiniz. Sadece çekirdek anahtar kelimelerinizi girin ve ilgi çekici bir anahtar kelime elde edene kadar taratmaya devam edin.

Çoğu araç, anahtar kelime önerilerini aşağıdaki kaynaklardan alır:

  • Google Anahtar Kelime Planlayıcı'dan;
  • Google otomatik önerilerinden;
  • Google’da “benzer aramalar” bölümünden.

Yukarıda bahsettiğim yöntemler, doğru anahtar kelimenizi bulmanız için çok avantajlıdır. Örneğin, UberSuggest “içerik pazarlaması” için yalnızca anahtar kelime fikri sunuyor. Bunun dışında Ahrefs, Moz, SEMRush gibi araçları kullanarak anahtar kelime fikirleri edinebilirsiniz. Özellikle Ahrefs kullanma yoluna giderseniz çok daha fazla miktarda anahtar kelime önerisiyle karşılaşabilirsiniz. 

  • Anahtar kelime zorluğu;
  • Arama hacmi;
  • Tıklanma;
  • Arama başına tıklama;
  • Tıklama başına maliyet;
  • İade oranı;
  • Bir anahtar kelimede bulunan kelimelerin sayısı;
  • Terimleri ekleme ve çıkarma.

Ahrefs Anahtar Kelime Gezgini ile anahtar kelime fikirleri oluşturabilirsiniz. Ancak Google Anahtar Kelime Planlayıcısı, anahtar kelime fikirleri oluşturmak için kullanabileceğiniz en kötü araçtır. Çünkü bu araç, SEO'lar için değil, reklamverenler için uygundur. 

 

f. Nişinizi iyi inceleyin

Yukarıda sözü edilen anahtar kelime araştırma stratejileri son derece etkilidir ve neredeyse sınırsız miktarda anahtar kelime fikri sağlar.
Bazen, yalnızca nişinizi iyi analiz ederek henüz kimsenin hedeflemediği, ilgi çekici anahtar kelimeler keşfedebilirsiniz.
Peki bu anahtar kelimeleri nasıl keşfedeceğiz?

  • Potansiyel müşterilerinizi tanıyın. Profillerini çıkarın, onların ihtiyaçlarını ve sorunlarını belirleyin.
  • Mevcut müşterilerinizle iletişim kurun. Onları daha iyi tanımaya ve kullandıkları dili öğrenmeye çalışın.
  • Tüm sosyal ve toplumsal ağlarda aktif bir katılımcı olun.

Örneğin, su geçirmez kulaklık satıyorsanız, hedeflemeniz gereken anahtar kelimelerden bazıları şunlardır:

  • Zorlu bir yüzme pratiğinden nasıl kurtulacağınız;
  • Yüzme pratiğinin nasıl hızlandırılır;
  • Yüzerken ne düşünüyorsunuz;
  • Uzun mesafe için en iyi yüzme tarzı;
  • Su geçirmezlik yüzmeyi azaltır.

Bu tür arama yapan kişiler her ne kadar su geçirmez kulaklık satın almak istemiyor olsalar bile, bu insanlara su geçirmez kulaklık satabilmek çok daha kolaydır.

 

3. Anahtar Kelime Metriklerini Anlama
Yukarıda belirtilen stratejileri uygularken, binlerce anahtar kelime kullanıp hangilerinin kullanılamayacağına karar vermelisiniz.

 

a. Arama hacmi

Bu ölçüm, size belirli bir anahtar kelimenin genel arama talebini gösterir; yani, dünyadaki (veya belirli bir ülkedeki) insanların kaç kez bu anahtar kelimeyi Google’a arattığını gösterir.

Anahtar kelime araştırma araçlarının çoğu, bu veri için güvenilir bir kaynak olarak kabul edilen Google AdWords’ten verilerini elde eder. Ancak artık çok da kullanışlı değil. Çünkü Google artık verilerini SEO'lardan alıyor.

Her zaman akılda tutulması gereken bir başka şey, arama hacminin dinamik doğasıdır. Kelimeleri gruplar halinde değil bireysel olarak incelemeniz gerekmektedir. Böylece bir anahtar kelimenin doğal hacminin ne olduğunu çok daha doğru bir biçimde belirleyebilirsiniz. Buna ek olarak özel dönemlere ait kelimelerin farklılıklarına dikkat etmelisiniz. Örneğin, yılbaşı hediyeleri anahtar kelimesi yılın belirli dönemlerinde çok daha fazla kullanılmaktadır.

Arama hacmi değerleri yıllık olarak incelenmektedir. Bir anahtar kelimenin mevsimsel olarak belirli dönemlerde daha fazla ilgi çekebileceğini düşünüyorsanız bu durumda daha kapsamlı araştırma yapmanız gerektiğini unutmayın. Ayrıca arama hacmi değerlerinin gerçek arama trafiği değerlerini yansıtmayacağını iyi bilmelisiniz.

 

b. Tıklamalar

Çok tanınan bir ismin yaşını arayabilirsiniz. Örneğin, “donald trump yaşı” şeklinde bir arama yapabilirsiniz.
Bu büyük arama talebi, söz konusu anahtar kelime için Google’ın en üstünde yer alıyorsanız, büyük miktarda trafik almanız gerektiği anlamına gelir. Ancak, arama sonuçlarının nasıl göründüğüne bakalım:

Bu yüksek arama hacmi durumu sizi yanıltmamalıdır. Çünkü bu sorguyu Google’da yaptığınız zaman otomatik olarak cevabın karşınıza çıkar ve herhangi bir siteye tıklamanıza gerek kalmaz. 

 

b. Trafik potansiyeli

Arama hacmi ve tıklamalar, tek bir anahtar kelimenin popülerliğini ve trafiğini anlamak için mükemmel ölçümlerdir. Ancak, bu anahtar kelimenin, tümü web sitenizdeki tek bir sayfa ile hedeflenebilecek tonlarca eş anlamlı ve alakalı arama olabilir.

Belirli bir anahtar kelimeyi Google’da ararsanız, genelde ilk sırada o kelimeyi hedefleyen reklamlar, ikinci sırada ise organik sonuçlar yer alır. Yani kullandığınız anahtar kelime, yeteri kadar potansiyele sahip değilse aramalarda yaklaşık %30’luk kısmını kaybedebiliyorsuz.

Bunun olumsuz bir durum olduğunu düşünmemelisiniz. Çünkü seçmiş olduğunuz anahtar kelime uzun kuyruklu bir anahtar kelimeyse sadece bir kelimeyi değil birden fazla kelimeyi hedefleyecektir. Ahrefs’te inceleme yaparken KW seçeneğinin altında yer alan rakamlara dikkat ederseniz burada ilgili anahtar kelimenin kaç farklı anahtar kelimeyi yakalayabildiğini rahatlıkla görebilirsiniz.

 

c. Anahtar Kelime Zorluğu

Kuşkusuz, bir anahtar kelimenin sıralamadaki zorluk derecesini ölçmenin en iyi yolu, arama sonuçlarını elinizle analiz etmek ve SEO deneyiminizi kullanmaktır. Ancak tüm anahtar kelimeleri tek tek kontrol edemeyeceğiniz için çeşitli araçlardan yararlanmalısınız.

Her bir anahtar kelime araştırma aracı, sıralama zorluğu puanını hesaplamada kendi yöntemlerine sahiptir. Ahrefs'te sahip olduğumuz, belirli bir anahtar kelime için ilk 10 sitenin backlink profillerine bakarak verileri sunuyor. Ne kadar kaliteli geri dönüşleri varsa, devre dışı bırakamakta bir o kadar zor olur.

 

d. Tıklama Başı Maliyet

Bu ölçüm, SEO’lardan ziyade, reklamverenler için çoğunlukla önemlidir. Bununla birlikte, çoğu SEO uzmanı , TBM’leri anahtar kelimelerin ticari amaçlarının bir göstergesi olarak görür.

Tıklama başı maliyet, arama hacminden çok daha değişkendir. Bir anahtar kelime için arama talebi aylık bazda dalgalanırken, TBM’si her dakika değişebilir.
Bu nedenle, üçüncü taraf anahtar kelime araştırma araçlarında gördüğünüz TBM değerleri, belirli bir zaman diliminin anlık görüntüsünden başka bir şey değildir. Asıl verileri elde etmek istiyorsanız, AdWords’ü kullanmanız gerekir.

 

4. Anahtar Kelime Listesini Gruplama

Elinizde artık pek çok farklı anahtar kelime ve bunlara uygun değerler olduğuna göre içlerinde en iyi olanları belirlemelisiniz. Artık listenizi kullanıma hazır hale getirebilirsiniz.

 

a. “Ana başlık” a göre gruplandırın

Bir anahtar kelimeyi tek bir sayfaya göre hedeflemek artık geride kaldı. Bir sayfa artık birden çok anahtar kelimeyi hedeflemeyi başarabilmektedir. Birbiriyle bağlantılı olan bu anahtar kelimeler için ayrı ayrı sayfalar oluşturmanıza gerek yok. Onları tek bir yazı ile hedefleme yoluna gidebilirsiniz. Bazen anahtar kelimeden, belirli bir yazının içerisinde bahsetmeseniz bile onun sıralama elde etmesini sağlayabilirsiniz.

Elinizde bulunan anahtar kelime listesine şekil vermek isterken atmanız gereken ilk adım bu olacaktır. Hangi anahtar kelimenin, hangi kelimelerle ana grupta yer alacağına karar vermeli ve onları tek bir sayfa üzerinden belirlemelisiniz.

 

b. Amaca göre gruplandır

Böylece, anlamsal olarak alakalı anahtar kelimeleri "ana başlığa" göre gruplandırdınız ve bunları web sitenizin farklı sayfalarına eşlediniz. Bir sonraki adım ise bu sayfaları, arayıcının amacıma göre gruplandırmaktır.
İnsanların Google’a koydukları her arama sorgusunun ardında, mutlaka bir beklenti var. Amacınız, bu beklentiyi önceden belirlemek ve böylece tam olarak eşleşecek bir sayfa oluşturmaktır.

Örneğin “güller” gibi bir anahtar kelime belirleyelim. Arama yapan kişinin temel olarak iki amacı olabilir:

  • Gül resimlerine bakmak
  • Güller hakkında daha fazla bilgi edinmek.

Arama sorgusunun ardındaki amacı çözmenin en iyi yolu, Google'da aranmalı ve ilk sırada ne çıktığına bakılmalıdır. Google, her arama sorgusunun arkasındaki amacı belirleme konusunda her geçen gün kendini geliştiriyor. Bu nedenle de arama sonuçları genellikle kullanıcının amacıyla örtüşmektedir.

Güller anahtar kelimesiyle arama yaptığınız zaman en üst sırada gül resimlerini ve hemen altında Wikipedia linkini görüyorsunuz. Daha sonra ise çeşitli gül satışı yapan çiçekçilerin adreslerini görebilirsiniz. En üst sırada neleri görüyorsanız bu anahtar kelime için insanların arama niyeti o yönde demektir.

Bir anahtar kelimenin ardındaki kullanım niyetini belirlemek istiyorsanız bu döngüyü takip edebilirsiniz:

  • Habersiz
  • Sorun farkında
  • Çözüm farkında
  • Ürün farkında
  • Her şeyin farkında

Yukarıda bahsettiğimiz maddeler, farklı pazarlamacıların “Alıcılar Yolculuğu” olarak adlandırılan yollarını belirleme yöntemlerinden sadece bir tanesidir. 

 

c. İş değerine göre gruplandır

Bu gruplandırma, aslında niyetine göre gruplama ile yakından ilgilidir. Ancak bu sefer, hangi niyetin işiniz için en iyi yatırım getirisini sağladığını bulmanız gerekiyor .
Genel olarak trafik ve marka bilinirliği arıyorsanız, tonlarca ziyaretçi getirecek ancak mutlaka müşteri adaylarına veya satışa dönüşmeyecek anahtar kelimelere odaklanabilirsiniz.

Örneğin; HubsSpot'un bloglarındaki içerikle yaptığı şey budur. Blog üzerinde oluşturdukları içeriklerle insanları siteye çekmektedir.

Pazarlama bütçeniz fazlaysa, açıkladığımız tüm bu yöntemleri aynı anda kullanabilirsiniz. Ancak işletmelerin büyük bir kısmı bunu yapmayacaktır. Hangi anahtar kelimenin işinize çok daha fazla değer katacağını belirlemeniz gerekmektedir.

Çoğu zaman, pazarlamacılar, satışları yönlendiren ve işinizi büyüten anahtar kelimeler olan ticari amaçlı anahtar kelimelere odaklanacaklardır. Bu anahtar kelimeleri nasıl tanımlayacağınızı bilmiyorsanız, konuyla ilgili yazılmış blog yazılarını incelemenizi tavsiye ederiz.

 

d. Önceliklendirme

Önceliklendirme, anahtar kelime araştırma sürecinizde gerçekten “son adım” değil, yukarıda belirtilen adımlara geçerken doğal olarak yaptığınız bir şeydir.

Anahtar kelime fikirleri oluştururken, metriklerini analiz ederken ve gruplandırırken, aşağıdakilere dikkat etmelisiniz:

  • Bu anahtar kelimenin tahmini trafik potansiyeli nedir?
  • Anahtar kelimenin rekabet durumu nedir? Bu anahtar kelimeyi kullanarak sıralama elde etmek için neler yapılmalı?
  • Rekabetçi bir sayfa oluşturmak ve iyi bir şekilde tanıtmak için ne kadar harcanmalı?
  • Bu trafiğin yatırım getirisi nedir? Sadece marka bilinirliği mi kazandırıyor, yoksa gerçek satışlara mı dönüşüyor?

 

Anahtar kelime araştırması yapılırken yukarıdaki gibi pek çok soruyu sorabilirsiniz. Ancak en önemli nokta, en çok etkileşim sağlayacak anahtar kelimenin tercih edilmesidir. Yani, yaptığınız analizler sonucu, hangi anahtar kelimenin daha çok getirisi olduğunu verilerle ispatladığınızda, mutlaka verilerin gösterdiği anahtar kelimeyi tercih etmelisiniz.

Hazırladığımız bu yazıdaki yöntemlerden, işletmenize en uygun olanı seçerek sitenizin verimini kolaylıkla arttırabilirsiniz. Tabii ki anahtar kelime araştırmasında yapılacak çok daha farklı şeyler olabillir. Sizn yapmanız gereken ise konuyla tüm verileri inceleyip işletmeniz için doğru olacak şeyleri yapmaya odaklanmanızdır.