Programatik Reklamcılık Nedir?

Programatik Reklamcılık, en net tanımı ile verinin analiz edilmesi ve teknolojiyi kullanarak medya satın alımını daha hızlı ve daha anlaşılır hale getirmesidir. Bu teknoloji firmaların iletilerini, sektör ve kanal arasındaki çapraz karşılaştırmalar ile, güncel veriler doğrultusunda, son derece etkin olarak yayınlanmasını sağlar. Reklam verecek kişi ve kurumlar da böylelikle doğru kişilere, en iyi anda ve etkin şekilde içeriği aktarma imkanına erişmiş olur.

Bu yöntem son dönemde en çok kullanılan pazarlama yöntemlerinden birisi haline de geldi. Programatik Satın Alma adı ile bilinen yöntem, medya satın alma alanında kullanılmaktadır. Dijital reklamcılığın günümüzde gelişmesiyle birlikte dijital pazarlama da yeni bir dönemi başlatmış oldu.

Avantajları Neler?

Reklam alımlarında manuel olarak yapılan teklif işlemlerini yazılım vasıtası ile yapar. Bu şekilde hem iş yükünü hem maliyeti azaltarak karı arttırmış olur.Diğer artı yönleri ise;

  • Tüm noktalardan gelen bilgileri karşılaştırarak analiz eder ve en doğru sonuca ulaşmayı sağlar.
  • Reklamın boşa gitmemesi için en doğru kişilere ulaştırır.
  • Bir den fazla yayıncıya sadece bir yerden ulaşmasını sağlar.
  • Giderleri en aza indirerek, karı en yüksek seviyeye çıkarır.
  • Güven verir ve şeffaf bir fiyat politikası sunar.
  • İş yükünü minimum düzeye indirerek insan yükünü önemli ölçüde azaltır.
  • Güncel satın alma ve takip ile optimizasyon sağlar.

Programatik Reklamcılıkta Sık Kullanılan Kavramlar

Real-Time Bidding 

-Gerçek Zamanlı Açık Artırma ve Programatik Reklamcılık birbiri ile en çok karıştırılan iki kavramdır. Ancak arasındaki temel fark Programatik Reklamcılık bir ekosistemken, Real Time Bidding bu ekosistemin bir parçasıdır.
Bu yöntem de RTB ile rezervasyon yapılabiliyor, reklam veren kişiler satın alınan envanteri bir noktadan yönetme imkanı sağlanıyor.

Ad Exchanges

Bir nevi reklam borsasıdır. Yayıncı ile reklam verenin buluştuğu, anlık satın almanın yapıldığı noktadır.
Demand-Side Platform (DSP)

Talep Yönlü Platformlar’dır. Reklam verecek kişilerin farklı yayıncılardan reklam vermesine olanak sağlar. Reklam verecek kişiler için faydayı amaçlar.
Supply-Side Platform / Sell-Side Platform (SSP)

Arz Yönlü Platfırmlar’dır.  Yayını yapan kişilerin envanterlerini programatik reklamcılık aracılığı ile pazarlamak için kullandığı yöntemdir. Yayıncının gelirinin artması için reklam fiyatlarının maksimum fiyata satılmasını sağlar. Aynı zamanda reklam alanlarıyla ilgili tavsiyeler sunar.

Trading Desk

Satın Alma Masaları’dır. Yatırımlar buradan yönetilir. Reklamı verecek kişiler adına DSP yönlendirmesi yapan yöntemdir.

Data-Driven Advertising

-Veriye Dayalı Reklamcılık’tır. Programatik sistemin en önemli unsur olmasının sebebi veri kaynaklı bir model oluşundan gelmektedir. Bu sayede veri analizinin ardından hedef kitle belirlenerek reklamlar düzenlenir.

Viewability

Görüntülenebilirlik düzeyidir.  Reklamların belirlenen hedef kitlenin görüntülenmesini ifade eder. Google araştırmalarına göre verilen dijital reklamların yarısından fazlasını kimse görmemektedir. Bu da boşa harcanan bir gider oluşturur. Görüntülenme düzeyi son derece önemlidir.

SATIN ALMA BİÇİMLERİ NELERDİR?

Automated Guaranteed

Bir nevi garantili satıştır. Yayıncının reklam verene sabit fiyat üzerinden garantili şekilde tahsis ettiği satış anlamına gelmektedir.

Unreseved Fixed Rate

Garantili Satış’tan farklı olarak satış garantili değildir ancak fiyat sabittir. Biraz daha ikinci planda kalmaktadır

İnvitation-Only Auction

Belirlenmiş bir reklam verecekler arasında düzenlenen açık arttırma sistemidir. Üçüncü öncelikte yer alır.

Open Auction

Tüm reklam verecek kişilerin katıldığı açık arttırma sistemidir.