Google Tarama Bütçesi Nedir? Nasıl Optimize Etmeliyiz?

Google örümcekleri her siteyi, her sayfayı ziyaret eder. Bu ziyaretlere tarama bütçesi (Crawl Budget) denir. Google tarafından sayfanız ne kadar çok ziyaret edilirse değeriniz o kadar artar ve siteniz popüler olur.

GOOGLE TARAMA BÜTÇESİ NEDİR?



Google
, küçük veya büyük çaplı site ayrımı yapmadan her siteyi, her sayfayı ziyaret eder. Bu ziyaretlere tarama bütçesi (Crawl Budget) denir. Tarama bütçesi her siteye göre farklılık gösteririr. Bu farklılığın sebebi ise, Google'un sayfanıza verdiği önemle ilgilidir. Yani Google tarafından sayfanız ne kadar çok ziyaret edilirse değeriniz o kadar artar. Dolayısıyla da sayfanız ne kadar az ziyaret edilirse siteniz güncelliğini kaybedecek, site içi ziyaretleriniz düşecek ve sitenizin değeri azalacaktır. 

Web sitenizde var olan sayfalar Google’ın örümcekleri tarafından ziyaret edilmektedir. Tarama bütçesi de Google'ın ziyaret ettiği sayfa sayısını belirtmektedir. Bu nedenle, web sayfası sahipleri için çok önemli bir kavramdır ve site içi ve dışı tüm çalışmalar eksiksiz yapılmalıdır.

TARAMA BÜTÇESİ NASIL İNCELENİR?

  • Google’ın örümceklerinin sitenize yaptığı tüm ziyaretleri inceleyebilmeniz için  Google Search Consol’a giriş yapmanız gerekiyor.
  • Ardından menüden "Google Dizini"  tıklayın.
  • "Dizin Durumu Sekmesi"ne tıkladığınız zaman, eklenen toplam sayfa sayınızı inceleyebilirsiniz.
  • Tarama bütçesinde gördüğünüz artış sıralamanızın doğrudan artacağı anlamına gelmeyebilir. Ancak Google'ın kaliteli içerikler incelediğini ve taramasını rahat yapabildiği anlamına gelir.
  • Yine Search Console menüsünden Tarama > Tarama İstatistikleri sekmesini açarak Google örümceklerinin kaç sayfayı taradığını görebilirsiniz. 
  • Karşınıza çıkan "Günlük Taranan Sayfa Sayısı" bölümündeki "Ortalama" yazan kısımdaki veriyi esas almalısınız.

NASIL HESAPLANIR?

  • Dizine eklenen toplam sayfa sayısı/ Günlük taranan sayfa sayısı(Ortalama) = Tarama Bütçesi sonucunu verir.
  • Tarama bütçeniz eğer 10’un üzerinde bir sayıysa tarama bütçenizi optimize etmek için mutlaka çalışmalar yapmalısınız.
  • Tarama bütçeniz 3’ün altında bir rakamı gösteriyorsa, sitenizin iyi bir durumda olduğu söylenebilir. 
  • Ancak 10 ile 3 arasında bir değere sahipseniz, günlük olarak taranan sayfa sayısını sık sık kontrol etmeli, her türlü durum için hazırlıklı olmalı ve gerekirse çalışmalar yapmalısınız. 

TARAMA BÜTÇESİNİ NELER ETKİLİYOR?

Tarama bütçesinin değişmesine neden olan birçok faktör bulunuyor. Bu faktörlere hakim olmanız sitenizin büyümesini ve gelişmesini sağlamanız için oldukça önemlidir. Gelin hep beraber bu faktörleri öğrenelim!

Sitenin hızı: Sitenizin tarama bütçesini arttırmak istiyorsanız ilk olarak sitenizin hızına önem vermelisiniz. Çünkü, hızlı açılan bir web sitesi hem kullanıcıları memnun eder hem de Google örümcekleri sitenizi olumlu yönde değerlendirir. Aynı zamanda siteniz daha hızlı taranabileceği için siteniz daha fazla ziyaret edilir.

Sitenin boyutları: Sitenizde yer alan tüm görseller, html dosyaları ve javascript  Google örümcekleri tarafından indirilip inceleniyor. Bu dosyaların boyutları standartlardan yüksek olursa, Google diğer sitelere göre daha fazla zaman ayıracağı için, sitenizi daha az ziyaret edebilir.

Backlink sayısı: Google örümcekleri, referans sayfalarda bulunan linkleri de takip eder. Sitenize diğer sitelerden verilen bağlantıları, o siteye gidip inceler ve sonra yine sizin sitenize döner. Dolayısıyla referans sayınız -yani Backlinkleriniz- tarama bütçesi için çok önemlidir.

Google indeksine eklenen sayfa oranları: Siteniz ziyaret edilirken site haritanız ve indekslenmiş sayfalarınız incelenip değerlendirilir. Bu sonuç tarama bütçesine doğrudan etki eder.


Tarama Bütçesini Nasıl Optimize Edilir?

Tarama bütçenizin oranı 10'un çok üzerindeyse mutlaka optimize edilmelidir. Gerekli önlemler alındığında Google örümcekleri sitenizi daha fazla ziyaret etmeye başlar. Fakat dediğim gibi yeterli oran elde edilmediğinde çeşitli düzeltmeler yapılmalıdır. Peki neler düzeltilmeli? 

Yönlendirme ile ilgili teknik sorunlar çözülmelidir. Kırık linkler, alakasız sayfalara yapılan yönlendirmeler gibi durumlar örümcekler tarafından olumsuz karşılanmaktadır. Bu nedenle yönlendirme kısmına önem verilmelidir.

Sitenizde yer alan ve örümcekler tarafından taranan gereksiz sayfaları engellemelisiniz. Çünkü bu sayfalar Google botlarına gereksiz zaman  kaybettirecektir.

Backlink’ler çok önemlidir. Sık güncellenen sitelerden referans bağlantısı almaya çalışın. Bu sayede örümcekler sitenizi daha çok ziyaret edecektir.

Web sitesinizin başarısını artırmak için çalışırken anlattığım tüm bu kurallara, özelliklere dikkat etmelisiniz. Sitenizi Google'a sevdirmeye çalışmalısınız. Google sitenizi severse sık sık ziyaret eder ve sitenizin daha popüler olur. Google örümceklerinin sitenizi daha çok ziyaret etmesini istiyorsanız, yukarıda anlattıklarımı dikkatle uygulamalısınız.