Arama Motoru nedir? Nasıl çalışırlar?

Arama motorları tarihçe bakımından incelendiğinde ilk çalışmaların 90lı yıllarda başladığını görmekteyiz. İlk ticari olarak girişimlerin de bu yıllarda yapıldığını söyleyebiliriz. Daha sonradan  Yahoo tarafından satın alınan Fast Search 200 milyon sayfayı tarayabilen ilk arama motoru idi. 1994 yılına gelindiğinde Yahoo Directory kurulmuş oldu.

Google’ın temelleri diyebileceğimiz girişim ise 1996 yılında başladı. Larry Page ve Sergey Brin, Ocak 1996’da BackRub adındaki arama motoruna yapmak için çalışmaya başladılar. 1 sene boyunca Standford sunucularını kullanan zamanla çok fazla bant genişliği kaplamaya başladı.  Artık büyüme gereksinimini iyice hissedilirken 15 Eylül 1997’de Google.com alan adı ile tescillenerek kendilerini bir üst noktaya taşıdılar. 1996-98 yılları arasında yapılan çalışmalarda PageRank teknolojisini geliştirdiler. Bu teknoloji sadece web sitesinin kalitesine değil, diğer tüm sayfalarla olan ilişkilerine bakarak bir hesaplama yapıyordu. Bu algoritmada diğer sitelerden alınmış kaliteli linkler, link verilen sitenin kalitesini de arttırıyordu. 1998 yılında bu teknoloji satışa çıkarılsa da alıcı bulunumadı. Daha sonra geliştirmelere devam edilerek bir anda insanların tamamen güvendiği bir arama motoru zirveye oturdu.

Çalışma Mantığı

Arama motorları çalışma mantığı karmaşık sanılsa da basit bir mantık ile çalışır. Yüksek boyutta sunucular, depolama alanları gerektiren bir mantık bekliyordunuz değil mi? Böyle bir kaynağa gerek duyulmamaktadır. Çünkü dünya üzerinde ki taranan tüm verileri arama motorları depolamamaktadır. Sadece nerede ise onu (URL) ve metinleri depolar. Bunu yapmakla iki minik yazılım olan SPIDER ve WEB CRAWLER 7 gün 24 saat boyunca aktif olarak çalışmaktadır. Siteleri ziyaret ederek URL’leri kopyalayıp belleklerine aktarırlar. Sürekli olarak bir siteden diğerine atlayarak bu işleme devam ederler. Aynı zamanda site ilişkilerini ve kalitelerini de belli algoritmalar yardımı ile de puanlarlar. Bu benzer puanlar da en son karıştırılarak arama sonuçlarında en yüksek puana sahip URL’yi oluşturuyor.

Hangi Arama Motoru Nerede Üstün?

Arama motorları ülkeden ülkeye fark etmektedir ancak Google dünya genelinde başı çekmektedir.  Google’ı, Çin’den Baidu ve Rusya’dan Yandex takip etmektedir.